Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej "Manggha" Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej "Manggha"

Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manggha", powołane do życia z inicjatywy Andrzeja Wajdy i otwarte w 1994 roku jako Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, przez dziesięć lat stanowiło oddział Muzeum Narodowego w Krakowie, będąc zarazem miejscem aktywnej działalności Fundacji Kyoto – Kraków im. Andrzeja Wajdy i Krystyny Zachwatowicz. 11 lipca 2002 roku Muzeum Manggha odwiedzili cesarz Japonii Akihito i cesarzowa Michiko, co było dla nas niezwykłym wyróżnieniem i wyrazem uznania dla roli naszej instytucji. W roku 2005, usamodzielnione decyzją Ministra Kultury, otrzymało status państwowej instytucji kultury, a od roku 2007 działa jako placówka muzealna. Zgodnie z ideą Fundatorów powstał w Krakowie „dom dla kolekcji sztuki japońskiej", zgromadzonej głównie przez Feliksa Mangghę Jasieńskiego, a przechowywanej od 1920 roku w Muzeum Narodowym w Krakowie. (Zbiory Sztuki Dalekiego Wschodu Muzeum Narodowego w Krakowie zostały ostatecznie w 2009 roku przejęte w depozyt przez Muzeum Manggha).

Muzeum Manggha od chwili powstania łączy podstawowe funkcje muzealne z szeroką aktywnością żywego centrum kultury, propagującego wiedzę na temat Japonii i Dalekiego Wschodu. W praktyce poprzez połączenie obu funkcji ukształtował się nowy typ instytucji kultury, co do form i efektów zbieżny z rozumieniem roli współczesnego muzeum: instytucji dynamicznej, wprowadzającej nowe formy aktywności, wykraczające daleko poza gromadzenie, opracowywanie i udostępnianie zbiorów. W nowoczesnym, przyjaznym budynku, zaprojektowanym przez wybitnego japońskiego architekta Aratę Isozakiego, działa muzeum nowego typu, stosujące nowe metody i formy działania. Jego głównym zadaniem jest upowszechnianie sztuki rozumianej możliwie interdyscyplinarnie.

Działalność Muzeum Manggha wyrasta z ducha wielkiego polskiego kolekcjonera i znawcy sztuki Feliksa Jasieńskiego, patrona instytucji. Ma ona być zgodna z jego głębokim i wciąż aktualnym rozumieniem społecznej roli sztuki, która służy szerokiemu odbiorcy, kształtuje i wychowuje, jest łatwo dostępna i szeroko znana, a nie ukryta w magazynach. Muzeum Manggha – instytucja założona przez Andrzeja Wajdę – realizuje też w praktyce wizję swojego Fundatora: wizję miejsca, w którym Polska spotyka się z Japonią, a bogata japońska tradycja jest prezentowana obok najnowszych osiągnięć techniki; wizję miejsca otwartego i przyjaznego dla wszystkich, którzy tu trafią.

(Zdjęcia pochodzą ze strony Muzeum)